tirsdag den 21. april 2020

Tale til min fars begravelse d.30/7-2016


                                                        KÆRE FAR

Nu er du i himlen højt i det fjerne
men for mig vil du altid være en stjerne.
Du elskede mig lige til det sidste
jeg bad om jeg aldrig skulle dig miste.

Du viste mig omsorg i din sidste stund
selvom smilet forlængst var væk fra din mund.
Du svarede på spørgsmål jeg stillede dig
og du spiste den mad du fik af mig.

Fra diskotek og halbal du hentede mig hjem
Vi havde vores ture når jeg var en smule slem
men det blev altid hurtigt gemt hen
efter du fik advaret om kærlighed og mænd.

Du var ikke vild med min høje musik
men mere når vi på loppemarked gik.
Når jeg sov hos en veninde
lå det dig altid på sinde
at hente mig på vejen hjem
når jeg blev træt af at cykle
og hvis regnen blev slem.

Jeg husker når du mente jeg lå for længe i sengen
og når vi gik i marken og nede i engen.
Jeg husker når vi i traktoren kørte
og dengang du mit hjerte rørte
da jeg sagde at jeg elskede dig
og du svarede det samme tilbage til mig.

Jeg husker at du lærte mig at spare op
så jeg fik råd til et hus der var helt i top.
Jeg nød at se fjernsyn sammen med dig
og at høre de historier du fortalte mig.
Jeg serverede kaffe
og du hjalp mig med stil.
Bagefter tog vi et velfortjent hvil.

Du nød at gå i din vante gænge
imens jeg brugte for mange penge
ved at tale for længe i din telefon
vi var ikke så enig i den situation.
Du spurgte til prisen ved mit nye tøj.
Jeg husker du trøstede mig når jeg var sløj.
Sådan viste du din kærlighed
som hele livet varede ved.

Jeg besøgte dig i Holstebro
alene på sygehuset bare os to.
Jeg elskede hele livet vores tosomhed
og jeg blev så trist når jeg vidste du led.
Sådan viste jeg min kærlighed
som hele livet varede ved.

Jeg ved at du vil sige til mig fra himlen
at du har det godt der i stjernevrimlen.
Jeg ved at du vil sige at du elsker mig
og at jeg skal nyde mit liv uden dig
men mit liv bliver aldrig det samme som før
jeg håber jeg ser dig den dag jeg dør.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar